Biznis

Čelična omča:Šta stoji iza železničkog puta svile

Iza povezivanja Kine sa Evropom ne stoje samo ekonomski interesi već su oni mnogo više geostrateški koji treba da pariraju pritiscima iz Japana i SAD

Objavljeno: 07.01.2017. 08:00h
Foto: Reuters, Voz sa konetjenrima iz Kine u Ukrajini
Novi kineski put svile nije samo jedna novotarija. Kina je poslala prvi teretni voz iz grada Jivua ka Londonu. Taj put od 7500 milja trebalo bi da pređe za 16 dana. 
Mnogo važnije je da će ova linija u okviru politike "jedan pojas jedan put” oživeti put svile kojim će se Kina povezati sa centralnom Azijom, Bliskim istokom i Evropom.

Donedavno je bila namera SAD da dovede sigurnost u centralnu Aziju, a novi put svile ima mnovo veću važnost za kinesko-američku trgovinu jer Kini otvara nova tržišta pod pretnjama novog predsedenika SAD – Donalda Trampa

Ideja ove strategije je da Kinu poveže sa 65 zemalja sveta koje imaju 60 odsto svetske populacije. Kina koja ima višak proizvodnje u mnogo sektora od čelika do cementa je spremna da istraži nova tržišta.

"Ono što Kina radi je izvoz radne snage i građevinske opreme", kaže Simeon Đankov zvaničnik Svetske banke. Do sada su kineske banke opredelile 250 milijardi dolara za infrastrukturne projekte, a procenjuje se da će na vrhuncu projekta investicije dostići 4.000 milijardi dolara

Pored ekonomske ovaj projekat štiti i geopolitičku moć Kine koja ulaže u puteve, železnicu i luke na obodu Indijskog okeana. Na taj način Kina jača geopolitičke veze i kompezuje pritisak koji trpi od Japana i SAD. 

Reuters, Kina sve više širi mrežu teretnih vozova

Nadalje Kina se i dalje oslanja na izvoz pre svega u SAD, a kako se Tramp okružio ljudima koji kritikuju politiku slobodne trgovine jer od nje Kina ima samo koristi, moraju se pronaći nova tržišta. U 2015. godini, kinesko-američka trgovina je iznosila 659 milijardi dolara

Ako se neko odluči da podigne carine ili pokrene trgovinski rat, novi put svile je izlaz iz te situacije. Ako se nova administracija u SAD pokaže kao tvrd igrač, Kina može da kaže kako je Evropa sada najveći trgovinski partner, kaže Đankov.

Kina već izvozi robu železnicom u Nemačku, ali su vozovi relativno malog obima jer nose svega 200 kontejnera. Malo u poređenju sa 20.000 koliko veliki brod može da ponese, ali za neke robe dovoljno. Voz je dvostruko brži nego brod i košta tek polovinu avionske pošiljke kažu špediteri tako da će mnogi iskoristiti ovaj vid prevoza.

Povezivanje sa Londonom je i simboličko, jer je cilj sa početka projekta "Jedan put - jedan pojas" 2011. godine ostvaren. Britanija je jedna od najvećih ekonomija sveta koja je uvezla  robe u vrednosti 663 milijarde dolara u 2014. godini. Zato je poželjna kao partner. Kinezi su do skora u Britaniji kao potencijalni investitori u energetiku i industriju dočekivani sa pozitivnim stavom. Posle Bregzita i gubitka tržišta EU, Kina će za Britance biti još poželjniji partner. 

"Jedan pojas jedan put " se ne odnosi samo na železnicu. Zanimljivio je da se pojas u nazivu odnosi na drumske veze i cevovode na kopnu, a put na pomorske veze Kine i Evrope. Ali Kineski predsednk Sji Đinping je železnicu načinio svojim prioritetom i koju će do 2020. biti uloženo 503 miljrade dolara.

Pored Britanije ovom novom putu se raduju i manje razvijene zemlje kojima će nova trgovina ruta pojačati ekonomiju. (Newsweek.rs/FP)
KliknitePrevucite za sledeću vest

Pratite nas na Facebooku
Povezane vesti
Reuters, Voz sa konetjenrima iz Kine u UkrajiniSvet

ROK OD 60 DANA ZA DOGOVOR: Katar podneo žalbu Svetskoj trgovinskoj organizaciji

Reuters, Voz sa konetjenrima iz Kine u UkrajiniSvet

ODGOVOR RUSIJE NA AMERIČKE SANKCIJE KAO BUMERANG: Nova mera pogodiće upravo ruske državljane

Reuters, Voz sa konetjenrima iz Kine u UkrajiniSvet

OZBILJNA I RASTUĆA PRETNJA: SAD i Japan strahuju od narednih poteza Severne Koreje

Reuters, Voz sa konetjenrima iz Kine u UkrajiniSvet

BIL GEJTS IZGUBIO PRIMAT: Ovo je sada najbogatiji čovek na planeti (FOTO)

Ostale vesti iz rubrike Biznis
Inicijalizacija u toku...

PRATITE NAS