Kultura

INTERVJU Samira Elagoz: Rediteljka filma "Biseri upoznavanja preko neta" na 10. Beldocs-u!

Newsweek Srbija jedan je od medijskih sponzora ovogodišnjeg Međunarodnog festivala dokumentarnog filma Beldocs

Objavljeno: 03.05.2017. 15:27h
Foto: Samira Elagoz; Izvor: Beldocs
Film "Biseri upoznavanja preko neta" rediteljke Samire Elagoz biće prikazan 12. maja u 20 časova u Muzeju Jugoslovenske kinoteke, u okviru 10. Jubilarnog Međunarodnog festivala dokumentarnog filma Beldocs, čiji je medijski sponzor Newsweek Srbija.



U ovom dokumentarnom filmu rediteljka, koja je ujedno i glavna junakinja, istražuje intimu između stranaca koji se upoznaju preko međunarodno aktivne internet mreže Kregsliste. Dokumentarac je sirovo i na eksponiran način snimljen, upravo da bi rediteljka stvorila stvarne i opipljive veze sa subjektima. Sve je počelo slučajno, kada je videla dobrog tipa u klubu za koga je smatrala da mora biti snimljen. Spontano je odlučila da istraži to interesovanje za upoznavanjem stranaca preko interneta.
 
Šta Vas je uvelo u celu ovu priču i koja je bila prekretnica u stvaranju ovog filma?

Ideja da snimam nepoznate ljude javila se jer sam želela da pobegnem od rada u studiju i saradnje sa profesionalcima, bili oni plesači, glumci ili umetnici. Želela sam da stvorim nešto što nema scenario, i snimljeno je sa ljudima koje nikada ranije nisam srela. Jedno pitanje me kopkalo neko vreme, a to je šta će se desiti kada reditelj bude aktivni učesnik, ili čak glavni junak? I u duhu dokumentarnog filma, želela sam da znam kako da napravim razliku između učešća i nastupa. Razumem da kamera utiče na ponašanje onih u koje je uperena, ali me zanimalo kako bi to moglo da utiče na one koji su svesni procesa stvaranja filma? Na samom početku projekta ideja je bila da snimam samo jednu osobu, u želji da saznam više o moći odnosa između žene i muškarca, kao i to šta ženstvenost može da izazove. Nakon toga se sve složilo. Zaista sam uživala radeći na filmu koji se formirao i stvarao bez ikakvih kalkulacija i planova. Neizvesnost situacije me fascinirala. Ko je ova osoba? Kakva mu je kuća? Kakva će hemija biti između nas? Nisam imala ni najmanju naznaku kako će sve ispasti na kraju.

Biseri upoznavanja preko neta rediteljke Samire Elagoz; Izvor: Beldocs

Jeste li se ikada zabavljali sa nekim sa Kregsliste? Koje je Vaše mišljenje o upoznavanju ljudi preko interneta?

Čini mi se da smo instinktivno manje privatni onlajn sa nepoznatim ljudima, iskreniji. Nebitno da li se naginje nekoj vrsti seksualnog odnosa, ili se radi o socijalnim stavovima, ili drugim  uverenjima, postoji ta neka  čudna intimnost stvorena anonimnošću. Imamo hrabrosti da budemo svoji, i da se ponašamo onako kako želimo bez straha od osuđivanja. Na jednokratnim sastancima sa ovim muškarcima, moja ideja je ostvarena. Bez obzira na to koliko smo delili o sebi, uvek smo ostajali stranci, a nekad bismo čak izbegli i neki vid prve konvencionalne interakcije. Tako da smatram da je moj odnos prema onlajna upoznavanju uglavnom u vezi sa mojim projektima i poslovan, i da kao takav ima jako malo prostora da se razvije u kontekstu ličnog zabavljanja sa nekim.

Radeći na ovom filmu, u svakom susretu izlagali ste se riziku iznova i iznova. Šta ste tražili? Da li je postojalo pitanje na koje Vam ste želeli odgovor, i koje Vas je vodilo kroz projekat, ili je to bila puka radoznalost?

Iako verujem da mnogo dokumentarista, umetnika i novinara rizikuje, to je ponekad i od suštinske važnosti, ja nisam imala osećaj da rizikujem. Naravno da sam svesna svog stasa. I ženske osobe su veoma često potencijalno ugrožene od strane muškaraca. Ali moje mere predostrožnosti su bile na mestu, a i činjenica da sam ja bila tu da bih snimala za svoj projekat me je stavljalo u autoritativni položaj. Bilo mi je važno da ne moram da se brinem dok pročavam njihove reakcije na mene, i da ne moram da cenzurišem ono što želim da istražim. Nije opasnost ono što me interesuje, nisam neku mutnju radnju htela da uhvatim. Te suptilnosti upoznavanja sam htela da zapazim i snimim.

Biseri upoznavanja preko neta rediteljke Samire Elagoz; Izvor: Beldocs

Šta je bilo najstrašnije iskustvo tokom snimanja, ako ga je bilo?

Ništa nije bilo posebno strašno. Dovela sam sebe u situacije koje se nekima čine uzbudljive i interesantne, dok su drugi imali averziju prema tome i smatrali ih nepotrebno opasnim. Ali kao što sam rekla, imala sam mere predostrožnosti zbog kojih sam se u svojoj poziciji osećala sigurno. Čini mi se da mogu da tvrdim i da jer moja tolerancija za ,,čudnovato'', kako bi to mnogi nazvali, poprilično visoka. 

Tokom snimanja, da li ste bili u situaciji kada ste dovodili u pitanje ceo projekat? Da li je postojao neki momenat kada ste shvatili da sve ide svojim tokom, neki trenutak katarze?

Mislim da sam održavala suštinu tokom snimanja, uvek je postojao sledeći grad koji treba da posetim, sledeći subjekat kojeg treba da nađem. Sam način mog rada je postao moja vodilja. Nakon što sam dovodila u pitanje samu strukturu i tehničke delove rada u studiju, i kako mi se taj način rada činio potpuno razvedenim od stvarnosti, htela sam da izrazim nešto što se nosilo sa veoma stvarnim.

Ko je imao najveći uticaj na Vaš rad?

Dugo sam cvetala na negativnim uticajima, posebno na umetničkoj akademiji, posmatrajući nešto sam shvatala kako i zašto ja ne želim neke stvari da radim. Nikada nisam imala poriv da pripadam i da se uklopim. Iako sam veliki obožavalac filmova, rekla bih da su muzika i stand-up komedija veći doprinosioci mom mentalnom sklopu i idejama. 

Mislim da je slušanje progresiv roka, dosta inspirisalo način na koji uređujem svoje radove. Akcenat stavljam na zapažajući humor, socijalne komentare, filozofske tvrdnje zbunjivo zabrinjavajućih komičara poput Džordža Karlina i Luisa Si Keja, koji češće oblikuju moje teme i utiču na stilske izbore, nego što to mogu moji omiljeni filmski stvaraoci.

Možda je direktniji uticaj imao član moje porodice, koji me je izložio netreadicionalnim načinima života od malena. Tako da sam uvek imala afinitete prema čudnovatom među nama, i prilično sam prilagodljiva bizarnostima ljudi i sveta.



BELEŠKA O REDITELJKI

Samira Elagoz je dvadesetosmogišnja rediteljka finskog i egipatskog porekla, koja trenutno živi u Amsterdamu. Glavna potpora u životu bila joj je njeno umetničko izražavanje, i odlučila je da ispuni jednostavan san i postane plesačica. Nakon godinu dana školovanja, nije se osećala prijatno kao nečija marioneta, te je odustala i upisala koreografiju u školi savremenog plesa u Amsterdamu. 

Do sada je snimila filmove: Mladi i željni, Četiri kralja i Biseri upoznavanja preko neta. Stvara uglavnom u video formatu, i radove predstavlja uglavnom kao instalaciju ili kao performans u vidu predavanja. U svojim filmovima, Samira Elagoz je i posmatrač i učesnik.


PIŠE Selena Ribić za Newsweek.rs
 
(Newsweek Srbija jedan je od medijskih pokrovitelja ovogodišnjeg Međunarodnog festivala dokumentarnog filma Beldocs)

Reklama za Beldocs 2017; Izvor: Beldocs
 
KliknitePrevucite za sledeću vest

Pratite nas na Facebooku
Povezane vesti
Samira Elagoz; Izvor: BeldocsSrbija

SAOPŠTENJE NUNS-a: Žalimo zbog gašenja Newsweeka

Samira Elagoz; Izvor: BeldocsSrbija

MEĐUNARODNA FEDERACIJA NOVINARA O GAŠENJU NEWSWEEK SRBIJA

Samira Elagoz; Izvor: BeldocsSrbija

PRVA POSLEDICA PROGONA AMG: Magazin Newsweek Srbija prestaje da izlazi

Samira Elagoz; Izvor: BeldocsMagazin

NEWSWEEK INTERVJU Ljubiša Diković: Ja sam svoj čovek, ne plašim se smene

Ostale vesti iz rubrike Kultura
Inicijalizacija u toku...

PRATITE NAS