Magazin

45 GODINA KUMA (I deo): Kako su Marlon Brando i Frensis Ford Kopola napravili remek-delo

Njuzvik je bio među prvim publikacijama koje su hvalile „Kuma“. Ovaj članak je prvobitno objavljen u izdanju Njuzvika od 13. marta 1972

Objavljeno: 21.03.2017. 12:00h
Foto: Marlon Brando u filmu Kum; Autor: Profimedia
Nema više nikakve potrebe da se o karijeri Marlona Branda govori kao o nečemu tragičnom. Njegova dve decenije duga burna odiseja kroz filmove, dobre i loše, ali retko dovoljno velike da bi pružili dovoljno prostora njegovom čudesnom talentu, okončana je trijumfom. On je kum, glavni lik ostvarenja koje obećava da postane „Prohujalo s vihorom“ gangsterskih filmova - kako umetničkim i inteligentnim načinom na koji vlada ovom intrigantnom, ali i neugodnom materijom, tako i svojim nesumnjivo senzacionalnim uspehom na bioskopskim blagajnama.

Ovaj film obezbeđuje karijere svima koji su s njim povezani i obnavlja karijeru Marlona Branda. Njegov lik mafijaša iz superbestselera Marija Puza vraća nas Brandovim briljantnim ulogama iz pedesetih godina u „Tramvaju zvanom želja“ i „Dokovima Njujorka“, i ulozi Marka Antonija u „Juliju Cezaru“. U to vreme slavljen kao najveći glumac svoje generacije, kralj se sa 47 godina vratio i opet polaže pravo na svoj presto.
 


Najpre je teško poverovati da je ona zdepasta figura s velikim trbuhom u prvim kadrovima filma uopšte Brando. Čuda šminkerske veštine su mišićavog, atletski građenog Branda preobrazila u čoveka od 65 godina, a genijalni glumac je učinio ostalo. Utegnut u tesan smoking, crvenog nosa, gleda pravo u kameru onim svojim tužnim, mudrim očima.
 
Lice mu je nečitljivo poput stene, površine izbrazdane pećinama i senkama korupcije i vremena. Vilica mu je isturena od života provedenog u borbi, a u njegovom šušketavom, čudno i sablasno tihom glasu čuje se odjek decenija opstanka na ulicama.

Vito Korleone u Brandovom tumačenju složena je i misteriozna figura, istovremeno otac i ubica, nežan i smrtonosan, čudovište kome je stalo do drugih ljudi, smrtan, ranjiv starac zatvoren u oklop stečene moći.

Tridesetjednogodišnji režiser Fransis Ford Kopola te paradokse koristi da bi izgradio strukturu samog filma. Kopolino suprotstavljanje tema nedužnosti i iskvarenosti, njegovo vešto mešanje detalja porodičnog života i hladnokrvnog ubijanja ono je što ovaj film izdiže iznad uobičajenih epskih ostvarenja o svetu organizovanog kriminala.

Priča o padu Don Vita Korleonea iz Koza nostre i usponu do moći njegovog sina Majkla, u istoj meri je priča o porodičnoj lojalnosti, kao i saga o borbama za moć u svetu organizovanog kriminala.

Marlon Brando u filmu Kum; Autor: Profimedia

PAĆINOVA LEŽERNOST

Kopola napetost koja u filmu vlada uspostavlja već u sjajnoj početnoj sceni venčanja, u kojoj Don Korleone udaje kćer, a istovremeno i pristaje da čini kriminalne usluge svojim moliocima. Dok kriminalci veselo plešu s malom decom, Korleone pristaje da prebije propalice koje su silovale ćerku jednog pogrebnika. Bez ikakvog prelaza, vidimo ga kao ponosnog oca koji pozira sa svojom porodicom, pri čemu njegov smoking predstavlja simbol onog ugleda koji je bivši sicilijanski seljak i sadašnji kralj podzemlja tražio tokom godina ratova bandi i naplaćivanja reketa. Kao i svaki doseljenik, i on sanja svoj američki san - da će njegov sin Majkl postati senator, prihvaćen i uvažavan od „legitimnog“ društva.

Zov porodice se, međutim, pokazuje jačim od poriva za legitimnošću. Kad Dona ustrele zbog njegovog odbijanja da se pridruži posleratnom bumu trgovine drogom, Majkl biva neumitno uvučen u smrtonosni porodični posao. Al Paćino, glumac koga je bio glas da stalno ponavlja istu ulogu nervoznog, nadrogiranog narkomana ili propalice, ovde s jezivom ležernošću uspeva da prikaže neizbežnost Majklovog preobražaja iz mladića s prestižnog univerziteta, zaštićenog kao da je izdanak neke od uglednih porodica, u hladnokrvnog mladog kriminalca u crnom odelu, koji pucketa tregerima i nosi oružje u suspenderima ispod sakoa. To je ključna glumačka uloga; Paćinova smirena i intenzivna gluma daje uverljivost ovom zapravo neubedljivom preobražaju.

Marlon Brando u filmu Kum; Autor: Profimedia

TEŠKO SNIMANJE

Film je, zaista, prepun dobre glume. Džejms Kan u ulozi Santina, Donovog najstarijeg sina, ubedljivo je odglumio eksplozivnu narav i želju za dokazivanjem. Njegova pogibija predstavlja jednu od sirovih i surovih scena u ovom filmu, baš kao i čitav niz davljenja, gušenja i premlaćivanja kojima saga obiluje. (Na kraju krajeva, kako bez nasilja napraviti film o ratovima bandi u svetu organizovanog kriminala?)

Robert Duval u ulozi advokata Toma Hejgena - usvojenog sina i konsiljerea porodice - glumi svedeno i inteligentno i izražava viziju mafije koju ovaj film ima - vidi je kao karikaturu korporativne Amerike, koja kao sredstvo za sticanje monopola, umesto integracije, koristi ubistvo.

To je stav koji zastupa i sam Brando. „Mislim da je to film o korporativnom načinu razmišljanja. Na neki način, mafija je najbolji primer kapitalizma koji imamo. Don Korleone je samo običan američki poslovni magnat, koji nastoji da učini najbolje što može za grupu koju predstavlja i za svoju porodicu.“

Marlon Brando u filmu Kum; Autor: Profimedia

Oko ovog filma se vodila grozničava borba, ali Kopola je iz nje izašao kao pobednik, sa svojom hvale vrednom smirenošću, namećući suptilan i izražajan stil jednoj eksplozivnoj tematici, boreći se oko budžeta, izbora glumaca za glavne uloge i rasporeda snimanja. „Nesuglasice oko izbora glumaca bile su strašne“, kaže Paćino. „Tri puta sam se vraćao na test - mislim da je to atak na dostojanstvo glumca. Dođete na snimanje, a neko ko je pre bio tu najednom više nije. Upitao bih nekoga: ‘Jesam li još uvek u filmu? ‘, a oni bi mi rekli: ‘Da, Al, još si tu. ‘“ Sam Kopola je tri puta gotovo otpušten. Bob Evans je, međutim, stajao iza njega i Branda i pretio je da će i sam napustiti film ako Kopola ode.

Mladi režiser i velika zvezda koja uživa reputaciju temperamentnog čoveka odlično su se slagali. „Svi su mi savetovali da se nametnem i da mu kažem: ‘Slušaj, Marlone, ja sam režiser, ti samo glumi’“, kaže Kopola. „To bi predstavljalo samoubistvo.“ Umesto toga, Kopola je umeo da sluša. „Mogao sam da shvatim kako je stekao svoju reputaciju jer su mu ideje bile tako bizarne, naizgled tako lude“, nastavlja Kopola. „Pa ipak, ispostavilo se da je svaka od njegovih ludih ideja koju sam u filmu iskoristio, bez izuzetka, ispala sjajan momenat.“ 

PIŠE: Pol D. Cimerman

FOTO: Profimedia

   
KliknitePrevucite za sledeću vest

Pratite nas na Facebooku
Povezane vesti
Marlon Brando u filmu Kum; Autor: ProfimediaSrbija

SAOPŠTENJE NUNS-a: Žalimo zbog gašenja Newsweeka

Marlon Brando u filmu Kum; Autor: ProfimediaSrbija

MEĐUNARODNA FEDERACIJA NOVINARA O GAŠENJU NEWSWEEK SRBIJA

Marlon Brando u filmu Kum; Autor: ProfimediaSrbija

PRVA POSLEDICA PROGONA AMG: Magazin Newsweek Srbija prestaje da izlazi

Marlon Brando u filmu Kum; Autor: ProfimediaSvet

MADURO HAPSI OPOZICIJU U VENECUELI: Briga me šta SAD misle!

Ostale vesti iz rubrike Magazin
Inicijalizacija u toku...

PRATITE NAS