Najstariji trag ljudske destrukcije: Ova reka je zagađena još pre 7.000 godina

Neverovatno visoka koncentracija bakra u koritu rezultat je jednog neobičnog rituala

Objavljeno: 08.12.2016. 12:02h
Foto: Pixabay, Ilustracija: Jordanska pustinja
U južnom jordanskom regionu Vadi Fajnan, pre mnogo hiljada godina, ljudi su počeli da eksperimentišu sa metalurgijom. Rudarenje i obrada metala počela je u ovoj oblasti oko 4. milenijuma pne. Naučnici koji su proučavali tragove drevene metalurgije, zapitali su se šta se događalo pre nego što su ljudi ciljno počeli da izvlače metal iz zemlje?

Tokom istraživanja pronašli su jedno veoma neobično mesto na ivici suvog rečnog korita. Analize zemljišta pokazale su veoma visoku koncentraciju bakra, što je dovelo naučnike do zanimljive hipoteze iznete u časopisu "Science of the Total Environment".

Pre oko 7.000 godina, ljudi su na ovom mestu bakar izlagali veoma visokim temperaturama i to toliko često da je rezultat bio, smatraju naučnici, prva zagađena reka u istoriji čovečanstva.

Zašto su ti ljudi bacali bakar u vatru, nije sasvim jasno, ali je s obzirom na stepen razvijenosti tadašnjeg društva veoma verovatno da se nije radilo o kovanju ili izlivanju u oblike. Naučnici pretpostavljaju da su ovi ljudi eksperimentisali sa metalima iz zabave, znatiželje ili ritualnih razloga.

Wikipedia, Bakarna žica u vatri

Kako ističu u svojoj studiji, bakar u vatri visoke temperature stvara izrazito raznobojne plamenove, zbog čega je prizor odsjaja vatrene duge na reci bio posebno fascinantan. Tako je, po svemu sudeći, nastao prvi trag katastrofalnog uticaja čoveka na svet u kojem živimo.
  (Newsweek.rs/AO)