NAUKA

NOVA SAZNANJA O PRAISTORIJI: Evo koja životinja je zapravo najbliža dinosaurusima!

Dugo se smatralo da su preci dinosaurusa izgledali slično svojim evolucijskim naslednicima, ali nova otkrića fosila sugerišu da nije baš tako

Objavljeno: 14.04.2017. 15:50h
Foto: Ilustracija: Teleokrater; Twitter printscreen/@ButlerLabBham
Ako želite da imate sliku o tome kako su izgledale životinje koje su zemljom tumarale pre 245 miliona godina, jednostavno možete da odete u zoološki vrt. Naime, po najnovijim istraživanjima, krokodili su sličniji precima dinosaurusa nego oni sami.

Predak dinosaurusa, Teleocrater rhadinus, živeo je 10 miliona godina pre ovih praistorijskih bića. Ova vrsta hodala je na četiri jake noge, njihovo masivno telo bilo je visoko između dva i tri metra i imali su duge vratove i repove.

ČITAJTE ŠTAMPANO IZDANJE NA NOVINARNICA.NET - 1,33 EUR ili 160 RSD

"Teleokrater daje približnija saznanja o tome kako su izgledali preci dinosaurusa", kaže Ričard Batler, autor studije. "Dinosaurusi su fascinantna bića i prirodno je što želimo da znamo odakle potiču i zašto su bili toliko dominantni".

Dinosaurusi su fascinantni prvenstveno zbog njihove veličine i dugovečnosti. Dok je ljudski rod na ovoj planeti tek nekoliko hiljada godina, dinosaurusi su naseljavali ovu planetu čak 150 miliona godina.

Teleokrater je naučnicima zanimljiv jer pruža odgovore na pitanje kako su dinosaurusi bili toliko uspešni u preživljavanju. Teleokrateri nisu direktno evoluirali u dinosauruse jer su izumrli pre nego što se to desilo, ali se na praistorijskom porodičnom stablu nalaze pre dinosaurusa.

Teleokrater, zajedno sa pticama, dinosaurusima i krokodilima spada pod isti rod arhosaurusa. Davno se ova grupa razdvojila u dve evolucijske grane: na jednoj su se našli krokodili, a na drugoj ptice i dinosaurusi. Teleokrater iako se našao u istom redu kao dinosaurusi, ipak liči na krokodila.

Ilustracija: Teleokrater; Twitter printscreen/@feelglass

To znači da su sve karakteristike koje se vezuju za dinosauruse zapravo starije od njih. Prvi fosili Teleokratera pronađeni su u Tanzaniji 1933. godine i bili su sakriveni u Prirodnjačkom muzeju u Londonu sve dok ih drugi naučnik, Alan Dž. Šarig, nije izneo iz ostave pedesetih godina prošlog veka.

Šarig nije imao dovoljno materijala za konkretne zaključke pa je stvorenje uslovno nazvao Teleokrater. Kada su drugi fosili pronađeni u Tanzaniji 2015. godine, istraživači su konačno došlli do potrebnog materijala da dovrše njegov posao.

Pored ovog otkriča, naučnici su u martu 2017. godine otkrili da dinosaurusi potiču iz potpuno drugog dela sveta nego što se ranije verovalo i da porodično stablo ovih praistorijskih bića zahteva potpunu reorganizaciju.

(ATI)