NAUKA

NEVEROVATNO OTKRIĆE: Fosili stari 7,2 miliona godina dokazuju da je čovek nastao na Balkanu (FOTO)

U Bugarskoj i Grčkoj pronađena su dva fosila majmunolikih stvorenja sa ljudskim oblikom zuba koja sugerišu da čovek nije nastao u Africi kako se do sada verovalo

Objavljeno: 23.05.2017. 13:57h
Foto: Ilustracija vrste Graecopithecus freybergij; Autor: Reuters
Istorija ljudske evolucije mogla bi ponovo biti ispisana jer su naučnici u Evropi otkrili fosile koji ukazuju na to da se čovek razdvojio od majmuna na tom kontinentu, a ne u Africi, javljaju agencije.

Većina stručnjaka veruje da su se ljudski preci evolucijski razdvojili od majmuna pre sedam miliona godina u srednjoj Africi, gde su hominidi zatim živeli narednih pet miliona godina pre nove faze evolucije. Naučnici su, međutim, pronašli dva fosila majmunolikih stvorenja sa ljudskim oblikom zuba u Bugarskoj i Grčkoj koji su stari 7,2 miliona godina, prenosi Hina.

Otkriće tog stvorenja, nazvanog Graecopithecus freybergi, dokazuje da su naši preci počeli da evoluiraju u Evropi 200.000 godina pre najranijih afričkih hominida.

Međunarodna grupa naučnika tvrdi da to otkriće potpuno menja ljudsku istoriju i poslednjeg zajedničkog rođaka šimpanze i ljudi, tzv. evolucijsku kariku koja nedostaje, svrstava na područje Balkana. Šimpanze su najbliži živući srodnici ljudima s obzirom na to da sa njima dele 95 posto gena. Evolucija poslednjeg zajedničkog srodnika obe vrste centralna je i najvažnija rasprava paleoantropologije.

U doba pre više od sedam miliona godina klimatske promene pretvorile su istočnu Evropu u otvorenu savanu, što je prisililo majmune da pronađu nove vrste hrane i rezultiralo prelazom na dvonožnost, pišu naučnici u časopisu Plos One.

"Ova studija menja postojeće ideje povezane s mestima na kojima je čovečanstvo napravilo prve korake", rekao je prof. Nikolaj Spasov, član Bugarske akademije nauka. "Graecopithecus nije majmun. On je hominid i direktan je predak čoveka. Njegova je ishrana povezana sa relativnom suvom i čvrstom vegetacijom savane i zato, kao i ljudi, ima široke kutnjake i gustu gleđ", kaže Spasov.

Donja vilica pronađena u Grčkoj; Autor: Reuters

Naučnici su analizirali dva poznata uzorka Graecopithecusa, donju vilicu iz Grčke i gornji pretkutnjak iz Bugarske. Koristeći se računarskom tomografijom, uspeli su da vizualizuju unutrašnje strukture fosila i ustanove da su koreni pretkutnjaka bili povezani.

"Veliki majmuni obično imaju dva ili tri odvojena korena, a koreni Graecopithecusa djelomično su povezani, što je karakteristika modernih ljudi, ranih ljudi i nekih vrsta praljudi", rekla je rukovoditeljka istraživanja, prof. Madelaina Boeme sa Univerziteta u Tibingenu. To sugeriše da je Graecopithecus bio hominid i da je nekoliko stotina hiljada godina stariji od najstarijeg afričkog hominida, otkrivenog u Čadu.

"To nam omogućava da razdvajanje ljudi od majmuna smestimo u Evropu", rekao je paleoantropolog David Begun sa Univerziteta u Torontu. Tokom tog razdoblja Sredozemno more znalo je da potpuno presuši, što je majmunima i ranim hominidima omogućavalo da prelaze s kontinenta na kontinent.

"Bude li prihvaćena, ova teorija izmeniće početak ljudske istorije", rekla je prof. Boeme. Ali, ima i skeptičnih. "Moguće je da je čovečanstvo izvorno nastalo u Evropi, ali imamo mnogo čvrstih dokaza, uključujući nekoliko lobanja i parcijalnih kostura, koji taj događaj smeštaju u Afriku", kaže antropolog Peter Endrus iz Prirodnjačkog muzeja u Londonu. "Bio bih vrlo oprezan u suprotstavljanju spoznaja iz izolovanih fosila sa svim dokazima koji su prikupljeni u Africi", zaključio je Endrus.

(AJB)