OTKRIVENA PORODICA NAJČUDNIJE IKAD PRONAĐENE ŽIVOTINJE: Naučnici rešili zagonetku Darvinovog fosila

Objavljeno: 28.06.2017. 12:59h
Foto: Macrauchenia patachonica; Autor: Profimedia
Macrauchenia s telom antilope i njuškom u obliku surle, privlači zanimanje biologa otkad je Čarls Darvin u 19. veku pronašao njen skelet. Ipak, najveća zagonetka u vezi s ovom životinjom je konačno rešena kada su naučnici otkrili kojoj familiji ona pripada.

"Prvi put smo sekvencirali DNK te vrste i odredili joj mesto na evolucijskom stablu", rekao je za AFP Mihael Hofrajter sa Univerziteta u Potsdamu, u Nemačkoj, jedan od autora studije.

Darvin je 1834. tokom ekspedicije u Urugvaju i u Argentini slučajno otkrio kostur vrste Macrauchenia patachonica, životinje koja je nestala ne ostavivši potomstvo. Njen vrat podsjeća na srnin, dok na glavi ima surlu.

Tu je životinju Darvin nazvao "najčudnijom dosad otkrivenom životinjom".

Od tada biolozi pokušavaju da joj odrede mesto u životinjskom carstvu i pronađu joj pretke, ili barem srodnike.

"Zamislite kamilu bez grbe, s nogama nosoroga i s glavom sajga antilope", našalio se Hofrajter.

Macrauchenia patachonica; Izvor: Wikipedia Creative Commons

Tim naučnika s potsdamskog univerziteta i iz američkog prirodnjačkog muzeja želeo je da reši zagonetku.

Pomoću najsavremenijih metoda uspeli su da sekvenciraju 80 odsto mitohondrijskog genoma, DNK koji se od majke prenosi na dete, na osnovu fosila pronađenog u pećini na jugu Čilea.

Macrauchenia patachonica; Izvor: Wikipedia Creative Commons

Naučnici su zaključili da genom životinje svedoči o srodstvu s porodicom kopitara u koje danas spadaju konji, tapiri i nosorozi. Macrauchenia se, smatraju, odvojila od današnjih kopitara pre 66 miliona godina.

Ali zašto je "najčudnija dosad otkrivena životinja" potpuno nestala? "Ne znamo je li to zbog ljudi, klimatskih promena ili i jednog i drugog? Na to pitanje još nemamo odgovora", priznaje naučnik.

(Hina)