Srbija

NEWSWEEK O GODIŠNJICI PADA HELIKOPTERA: Eks ministar Gašić izbegao krivicu

Pad helikoptera je slika i prilika društvau kojem se ne poštuju procedure, društva u kojem je pojedinac iznad institucije

Objavljeno: 15.03.2016. 12:45h
Foto: Mesto pada helikoptera, Foto: Zorana Jevtić
Zlo, makar i neželjeno, često prođe bez kazne, a ponekad se, opet, desi da hrabre ljude okrivimo čak i za neko dobro koje nisu učinili.

Pa i da im pripišemo svojstva koja oni ne mogu negirati. Posebno posthumno!

Omer Mehić, recimo, nije bio kafanac do pre godinu dana.

Ovaj major, otac dvoje dece, pilot koji je u karijeri spasao više od hiljadu ljudi, nije uspeo da tom broju doda i život bebe iz Novog Pazara. Taj dan će ga, osim u smrt, odvesti i u redove onih koji su izdali poziv: pripisali su mu da je na humani let otišao iz kafane. 
Komemoracija pripadnicima Vojske Srbije koji su poginuli u padu helikoptera, Foto: Aleksandar Jovanović
A Mehić je, kao i mnogo puta ranije, dao sve od sebe. „Ljudi, vidi li iko pistu? Moramo u penjanje“, bile su njegove poslednje reči. Mehić je, zatim, naglim trzajem pilotske palice letilicu usmerio uvis. Helikopter „mi-17“ najpre se zaneo na levu stranu, zatim naglo okrenuo na desni bok, a onda, sa visine od 250 metara, usmerio prema tlu. Nekoliko sekundi kasnije svih sedam putnika bilo je mrtvo: pilot i trojica njegovih kolega letača, medicinski tehničar i anesteziolog iz Novog Pazara i tek rođeni, pet dana star Šehin, čija je bolest bila povod da vojni helikopter sleti u Rašku i transportuje dete za Beograd.

Razlog za smrt sedmoro ljudi, bilo je jasno već jutro posle tragičnog čina, mogla je biti samo jedna stvar - kršenje procedura, tj. ljudski faktor. Dalo se pretpostaviti da ljudski faktor nije podrazumevao samo grešku letačkog osoblja ili kontrole leta!

Onda se desilo ono čega su se mnogi pribojavali: iza nečije očite greške stao je autoritet predsednika Vlade, a politička volja još jednom se izdigla iznad stvarnosti i posledica koje je izazvala. Tako je „slučaj helikopter“ ili „slučaj Gašić“ eskalirao u slojevito paradigmatičan „slučaj Srbija“: ovaj tragičan događaj je slika i prilika društva u kojem se ne poštuju procedure, društva u kojem je pojedinac iznad institucije, društva u kojem se istina ne temelji na činjenicama, već na dogovoru, razumevanju, interesima i teroru moći baš onih koji su odgovorni za kršenje procedura i urušavanje (autoriteta) institucija!
Sahrana majora Omera Mehića, Foto: Beta
NERVOZNA REAKCIJA

Najpre je pred javnost, u ovom slučaju gotovo unisono saglasnu s njim, izašao premijer Srbije Aleksandar Vučić:

„Piloti nisu krivi, oni su heroji.“

Zatim je Aleksandar Vučić, premijer Srbije, na smisleno pitanje ko je kriv, dao besmisleni odgovor:

„Gašića i Lončara neću da dam! Ja preuzimam odgovornost. Da su me pitali, a nisu, rekao bih: ‘Idite, spasite to dete!’“

U finišu svoje nervozne reakcije, srbijanski premijer još je dodao:

„Ne biste vi bili zadovoljni ni Gašićem ni Lončarom, i ne tražite vi to zbog njih. Vi to tražite da biste mogli da kažete: ‘Taj koji ima te ministre, on je to hteo. E, to je taj Vučić!’“
Aleksandar Vučić, Foto: AP
Niko, zato, nije bio iznenađen kad je Više javno tužilaštvo saopštilo da je odgovornost za pad vojnog helikoptera primarno na članovima posade. Saopšteno je i da je u krvi i urinu pilota pronađen alkohol. Time su vlasti pokušale da stave tačku na „slučaj helikopter“ i okončaju aferu koja je, zapravo, počela onog časa kad je Bratislav Gašić, ministar odbrane, iako se - ni po Zakonu o Vojsci Srbije ni po Zakonu o odbrani - ne nalazi u lancu komandovanja, naredio da helikopter uzleti i uputi se u humanitarnu akciju, a ministar zdravlja Lončar obavestio brigadnog generala Predraga Bandića, komandanta 204. vazduhoplovne brigade, da želi da prisustvuje sletanju helikoptera. Spekuliše se da je voljan bio da mu se u toj nameri pridruži i ministar vojni. Zato je i prvobitna destinacija, Banjički vis (helidrom VMA), ustupila mesto aerodromu „Nikola Tesla“!

Tužilaštvo je još ocenilo da „postoje indicije za eventualnu odgovornost i određenog broja civilnih lica“. Na koga se u civilu indicije odnose, nisu bile voljne da konkretizuju ni dve komisije Vojske Srbije, koje su takođe zaključile da odgovornost za pad helikoptera snosi posada! Stav vojske prema „civilnoj odgovornosti“ zbijen je u nedorečenu rogobatnu rečenicu: „Takođe, tokom čitavog procesa donošenja odluke i izvršenja leta svi učesnici u procesu realizacije zadatka izloženi su pritisku i očekivanjima hitnosti medicinskog zbrinjavanja deteta, što se posebno odrazilo na odabir konačne destinacije sletanja!“
Zorana Jevtić, Bratislav Gašić

Nastavak članka na sledećoj strani...

KliknitePrevucite za sledeću vest

Pratite nas na Facebooku
Povezane vesti
Mesto pada helikoptera, Foto: Zorana JevtićSrbija

SAOPŠTENJE NUNS-a: Žalimo zbog gašenja Newsweeka

Mesto pada helikoptera, Foto: Zorana JevtićSrbija

MEĐUNARODNA FEDERACIJA NOVINARA O GAŠENJU NEWSWEEK SRBIJA

Mesto pada helikoptera, Foto: Zorana JevtićSrbija

PRVA POSLEDICA PROGONA AMG: Magazin Newsweek Srbija prestaje da izlazi

Mesto pada helikoptera, Foto: Zorana JevtićMagazin

NEWSWEEK INTERVJU Ljubiša Diković: Ja sam svoj čovek, ne plašim se smene

Ostale vesti iz rubrike Srbija
Inicijalizacija u toku...

PRATITE NAS